Na to, že nám nejspíš chybí hořčík, si většina z nás vzpomene až ve chvíli, kdy se uprostřed noci vzbudí s křečemi v nohou. Doplňovat hořčík je ale nutné pravidelně, má mnohem více úkolů než jen zabraňovat právě křečím.

V našem těle je mnoho minerálů a stopových prvků, které potřebujeme, aby vše správně fungovalo. Hořčík je na druhém místě, hned za draslíkem, v zastoupení uvnitř všech buněk. Více než jeho polovina je v kostech, zbytek pak v tukové tkáni, svalech a v krvi. Potřebujeme ho k účasti na stovkách enzymatických procesů, které ovlivňují metabolismus. Vyrobit si ho sami neumíme, je proto nutné přijímat ho ve stravě a potravinových doplňcích. V potravinách ho najdeme nejvíce v celozrnných výrobcích, ořeších, listové zelenině, luštěninách a semínkách, zdrojem může být také maso, ryby, ovoce, zelenina a mléčné výrobky. Doporučená denní dávka je stanovena na 375 mg, ale velmi se liší podle potřeb jednotlivce. Vyšší potřebu hořčíku mají sportovci, starší lidé a také pacienti trpící cukrovkou, kojící ženy a lidé se zvýšenou fyzickou zátěží či ve stresu. Ze stravy jen málokdy dokážeme potřebu pokrýt, vhodné tak je navýšit příjem pomocí výživových doplňků.

Nízká hladina hořčíku v těle způsobuje mnoho zdravotních problémů. Prvními příznaky bývají právě noční svalové křeče, které se ale mohou objevit i při nebo po fyzické námaze. Na nedostatek hořčíku upozorňují také svalová ztuhlost, vysoká únava, podrážděnost nebo naopak letargie, změny nálad, úzkosti či deprese. Dlouhodobý nedostatek může vést k problémům s vysokým krevním tlakem, poruchám srdečního rytmu a infarktům.

Hořčík pomáhá udržovat správný stav kostí a zubů, přispívá k normální funkci svalů a nervové soustavy, zmírňuje únavu a podrážděnost a má vliv na mnoho dalších procesů. Je proto důležité dodávat ho tělu v dostatečném množství a vyhnout se tak zdravotním problémům. Noční křeče už jsou prvním příznakem jeho nedostatku.

- spozor -

magazín

Hořčík není jen proti křečím