Německý spolkový úřad pro lodní dopravu a hydrografii BSH dal zelenou výstavbě kontroverzního plynovodu Nord Stream 2, který spojí krajinu s Ruskem.
Německý spolkový úřad pro lodní dopravu a hydrografii BSH dal zelenou výstavbě kontroverzního plynovodu Nord Stream 2, který spojí krajinu s Ruskem. Výstavba může pokračovat v německých vodách. Proti rozhodnutí, které BSH oznámil v pátek, se lze odvolat.
„Určitě podáme odvolání,“ uvedl Sascha Müller-Kraenner, ředitel organizace Environmental Action Germany (DUH), která vede kampaň za ochranu přírodních stanovišť. Skupina tvrdí, že BSH nezohlednil ochranářské a environmentální problémy, a že termín výstavby se bude překrývat s důležitým obdobím pro mořské ptáky v této oblasti.
Zdroje z projektu Nord Stream 2 uvedli, že je zcela nejasné, kdy se výstavba v německých vodách může ve skutečnosti obnovit, i přesto, že dostala zelenou od BSH. Dosavadní povolení by umožnilo pokračovat v práci ve výlučné ekonomické zóně Německa od konce května.
Téměř kompletní Nord Stream 2 má zdvojnásobit množství zemního plynu, které Rusko přepravuje do Německa po dně Baltského moře. USA ale tvrdí, že plynovod zvýší energetickou závislost Evropy na Rusku, a proto vůči projektu uplatnily sankce. Hrozba sankcí vedla švýcarskou společnost ke stažení svého speciálního plavidla z výstavy plynovodu na konci roku 2019. Výsledkem bylo, že společnost Nord Stream 2 musela sehnat jinou loď, kterou musí přesunout nebo udržet na místě jiná plavidla, což vyžaduje nové povolení.

Ruská loď s názvem Fortuna opustila ve čtvrtek (14. 1.) německý přístav Wismar a podle internetové stránky esselfinder.com se v pátek ráno nacházela nedaleko přístavu Rostock. Dánské úřady v této souvislosti uvedli, že do prací v blízkosti ostrova Bornholm se má zapojit i loď Fortuna. Po tom, jak dosáhne svou pozici v dánských vodách, začnou se přípravné práce a testy, uvedl server Nord Stream 2, bez uvedení přesného data.
Loď dokončila loni v prosinci v německé zóně úsek potrubí v délce 2,6 kilometru po 1,5-leté přestávce ve výstavbě. Kombinovaná délka dvojitého potrubí na mořském dně se tak zvýší na více než 2300 kilometrů (km), přičemž zůstává dokončit zhruba 150 km nebo 75 km na každé rovnoběžné linii, z toho přibližně 120 km v dánských vodách a 30 v německých vodách.
Nové povolení od BSH se týká zbývajících 30 km na německé straně. Úsek vede podél okraje chráněné oblasti pro ptáky, uvádí se ve stanovisku, podle kterého však vzhledem na hloubku bude mít potrubí jen „malý vliv“ na tamní druhy.