Vědci testovali pracovní paměť.

Možná patříte mezi lidi, kteří si nedokáží představit začátek dne bez šálku kávy. Cítíte se díky ní bdělejší, získáte potřebnou energii a možná, že se vám zlepší i nálada.

Kofein však nemá pouze pozitiva.

Většina lidí už zažila i odvrácenou stránku této psychoaktivní látky – nepříjemné pocity, které se dostaví, pokud si nemůžete dopřát svou obvyklou dávku kávy. Nejčastěji jde o bolest hlavy, únavu či mrzutost.

Výzkumníci z Western University of Healh Sciences se proto rozhodli otestovat, zda lze kávu nahradit něčím, co by mělo stejně povzbudivý efekt, ale bez vedlejších účinků.

Zjistili, že aerobní cvičení může na mysl účinkovat stejně jako porce kávy. Podrobnosti o výzkumu přibližuje studia v časopise Scientific Reports.

Efekt svižné chůze

Výzkumníci testovali, nakolik dokážou káva nebo aerobní cvičení povzbudit činnost takzvané pracovní paměti.

Které cvičení je aerobní?

Aerobní cvičení se zvykne označovat také jako „kardio“ trénink. Zjednodušeně řečeno, patří mezi ně sporty, při kterých se člověk zadýchá a rozbuší se mu srdce.

Kardio je více o celkové výdrži jako o krátkodobém výkonu jednotlivých skupin svalů. Mezi aerobní aktivity patří:

Rychlejší chůze,
běh,
běžkování,
cyklistika,
bruslení,
aerobik,
plavání.
Pracovní paměť označuje schopnost dočasně uskladnit a pracovat s informacemi, které jsou potřebné k dokončení konkrétního úkolu.

Může jít například o schopnost vybavit si adresu hotelu, ve kterém jste ubytováni přitom, jak posloucháte instrukce, podle nichž se do něj máte Dosa. Nebo může jít o schopnost sledovat sled událostí v příběhu a zároveň si uvědomovat, jaký je jejich efekt.

Pracovní paměť lidé používají v každodenním životě a její výkon ovlivňuje, nakolik jsou lidé úspěšní v zaměstnání nebo ve škole.

V rámci experimentů se vědci rozhodli sledovat, jak ovlivní pracovní paměť dospělých 20-minutová svižná chůze na běžícím pásu v porovnání s účinky, které má na mysl kofein, jehož množství je ekvivalentem malé šálky kávy.

Výsledky testů naznačují, že středně intenzivní aerobní cvičení může zlepšovat pracovní paměť v podobné míře jako dávka kofeinu.

Potraviny, které tělu dodávají energii
Bez abstinenčních příznaků

Cvičení navíc dokáže potlačit i abstinenční příznaky, které lidé zvyknou cítit pokud nedostanou svou pravidelnou porci kávy. U lidí, kteří strávili půl dne bez kofeinu, dokázal pohyb potlačit únavu a depresivní náladu.

Pokud však lidé trpěli v důsledku nedostatku kofeinu, káva jejich pracovní paměť nezlepšila.

Příznivé účinky cvičení jsou zraju důsledkem zvýšeného průtoku krve do mozku, ale i zvýšené tvorby proteinů, které – zjednodušeně řečeno – slouží jako potrava mozkových buněk.

Příznivě by mělo působit i uvolňování hormonů, jako je dopamin a epinefrin, které souvisejí s náladou a přílivem energie.

A až budete příště bojovat s odpoledním útlumem, zkuste vyměnit svou tradiční šálek za svižnou procházku. Zdá se, že je účinnou alternativou, která povzbudí mozek a zároveň přeruší škodlivý maratón celodenního sezení.

- spozor -

magazín

Dokáže pohyb nakopnout mysl stejně jako šálek kávy?